MANKIND WITH NO NAME

Photography was born in 1839 from the experiments of Daguerre and Talbot. And since 1850 it was already in common use. It was the first time that ordinary people could take a portrait. It was no longer necessary to be rich, a noble or a cleric and to pose before the painter. Photography spread everywhere, in all the cities there were photographers who with their contraption could make you a portrait so true that no painter could have gone that far. Then they handed it to you carefully pasted on a card and you could give it to your children, grandchildren, the people dear to you, so they could possess a fragment of you, your true imprint, not the painter’s artifice.

The portraits we have left speak of living people, a captured instant of their lives, generously donated to posterity. But alas, We today will never know anything about those women and men who keep looking at us silent but alive. Walter Benjamin called it “humanity without a name”. “In Hill’s New-haven fishwife”, he wrote on one of these images, “her eyes cast down in such indolent, seductive modesty, there remains something that goes beyond testimony to the photographer’s art, something that cannot be silenced, that fills you with an unruly desire to know what her name was, the woman who was alive there, who even now is still real and will never consent to be wholly absorbed in art”. It is the miracle of photography and its enigma that remains.

Not all photographers were artists, but all of them told the truth, even those who were reduced to retouching, to the theatrical setting, ostentatious, ridiculous even then. These photos from the second half of the nineteenth century are of ordinary and today anonymous people. But they scream like wandering spirits who want to talk to you, because they exist. Adding abstract stains on the photographs Michele Dolz seeks to bring these images to our present time. To make them thriving, so we can see these people too, as they seek to see us. And remember, and pay tribute to our past, our genitors, our families.

Our society’s collective past is a subject that Dolz first started working on 2018 with an installation called Ecce Homo, a tribute to his grandfather and the people of castellón, Spain, in the end of the 19th century. It was made of a printed photograph on canvas and jute bags, showed in the same year at Castellón, and later on at The National Exemplar Gallery in NYC.

Eneas Capalbo New York, June 20th 2019

 

RITRATTI PERDUTI E RICONQUISTATI

Graham clarke, in The Portrait in Photography, afferma che il ritratto è uno degli ambiti più problematici della pratica fotografica: “la fotografia ritrattistica è carica di ambiguità a quasi tutti i livelli, in qualsiasi contesto”. Fin dagli albori del ritratto fotografico, i fotografi si sono posti il problema di esprimere in una singola immagine un presunto essere “interiore”. Un buon ritratto coglie un momento di immobilità nei flussi quotidiani delle cose, facendo trapelare l’interiorità di una persona.

Affascinato dalla forza e dal mistero di una moltitudine di personalità ormai lontane, Michele Dolz ha scovato e raccolto nei mercatini fotografie della seconda metà del diciannovesimo secolo. Volti in primo piano o ritratti a mezzo busto di persone anonime, sconosciute, scomparse nei meandri della storia, ma che dichiarano ancora oggi la loro presenza e attualità attraverso una singola immagine, strappata al fluire degli eventi sociali. I ritratti ci trasmettono qualcosa di un’epoca ormai perduta, sui quali si è depositata la patina del tempo. Su questi ritratti Michele Dolz interviene depositando macchie di acido, corrodendo il bianco e nero della superficie, per portare alla luce il segno di esistenze individuali e di storie irripetibili. Dolz si rivolge alla memoria passata, quella individuale delle nostre famiglie e dei nostri antenati, e quella collettiva della nostra società, e ne riporta a galla il vissuto emozionale. la memoria diventa così un luogo intimo, di esperienze interiori e di emozioni perdute provate nel passato, ma poi riconquistate e riattualizzate nel presente. consapevole che l’immagine forse ci sopravvivrà, Dolz si considera l’elemento fragile, passeggero, mentre l’immagine è l’elemento futuro, l’elemento della durata. la sua immagine finale acquisisce così più memoria e più avvenire di colui che la guarda hic et nunc, nel presente della visione.

Chiara Canali